The Star Wars – J. W. Rinzler interjú

tsw-001Nincs egy olyan kiváló munka se, amely már teljesen kidolgozottan ugrott ki a készítője fejéből, mint Athéné Zeuszéből. A folyamat tele van rossz kezdetekkel és félig meglévő ötletekkel. Még 1974-ben, jóval a Star Wars 4. rész – Egy új remény előtt George Lucas készített egy vázlatos forgatókönyvet – ez a The Star Wars. Ma pedig életre is kel, hiszen a Dark Horse Comics kiadja egy nyolcrészes sorozatként, melynek szerzője J. W. Rinzler, a rajzoló pedig Mike Mayhew. Az első szám – többféle borítóval – ma jelent meg (angolul).

A The Star Wars rengeteg olyan alapötletet tartalmaz, melyből később kialakult az a Csillagok háborúja, amit a rajongók olyan jól ismernek és szeretnek. A korai forgatókönyv olyan, mint egy párhuzamos univerzum, ahol Annikin Starkiller a hős, Luke Skywalker pedig egy idősebb, bölcsebb tábornok. J. W. Rinzlerrel beszélgetett a Comic Book Resources George Lucas forgatókönyvének képregénnyé adaptálásáról és arról, hogyan keltett életre új karaktereket és egy új történetet.

tsw-002A korai vázlat elkészítésekor Lucas nem azzal foglalkozott, hogy mindenféle részletét kidolgozza a világnak és a karaktereknek, hanem arra koncentrált, hogy lejegyezze a történetet. Aztán ez a sztori fejlődött tovább egészen az 1977-es filmig.

Rinzler: Ez így van, amikor egyik médiumból a másikba adaptálsz valamit változtatásokra van szükség. Szóval George készített egy nyers vázlatot – amit később nem csiszolt -, és maradtak kisebb benne kisebb következetlenségek. Ő a nagy egészet szerette volna fejleszteni egy új világgá, drámává. És ettől lesz ez olyan jó: a saga nagy lendülete, a Birodalom és a Lázadók harca, egy bölcs Jedi mentora lesz egy padawannak, egy primitív kultúra felülemelkedik egy technológiailag fejletten, a műfajok keveredése – fantasy, szamurájok és western -, és így tovább.

A műfajoknak ez a keveredése is része annak, ami olyan ikonikussá és varázslatossá teszi a Star Warst: Lucas egyfajta szivacsként dolgozott abban az időben, ahogy magába szívta és újraalkotta a műfaji jellemzőit a fantasynak, a ponyva sci-finek, a westernnek és a szamuráj filmeknek, hogy valami olyat hozzon létre, ami egyszerre egyedi és mégis valahogy ismerős.

Rinzler: A legnagyobb hatással Kuroszava Rejtett erődje volt rá. A koktél fő összetevői: néhány szamuráj-pisztolyhős, egy hercegnő és egy paraszt meséje összerázva ebben a Flash Gordon fantáziavilágban. Mindezt megfűszerezik George gondolatai a vietnami háborúról és azok a dolgok, amiket antropológiai és történelmi tanulmányai során megtanult. Erős keverék!

A The Star Wars karaktereinek listája széles, generációkon és világokon átívelő. A történet középpontjában Annikin Starkiller, Luke Skywalker tábornok és Leia hercegnő áll. Ahogy a minisorozat minden része áthalad Rinzler háromszakaszú írási módszerén, elég jól megismeri a szereplőket.

Rinzler: Luke Skywalker Jedi-tábornok a mesterelme. Ő az egyetlen, aki látja a teljes képet, és nem fél a lézerkardját bekapcsolva bepiszkítani a kezét. Annikin Starkiller a szemtelen ifjonc, kinek helyén van a szíve, ám egy kicsit faragatlan és nem áll tőle távol az sem, hogy a tábornok női segédjeivel flörtöljön – egészen addig, amíg nem találkozik Leia hercegnővel. A droidok egy kicsit jobban hasonlítanak Kuroszava parasztjaira a Rejtett erődből. Mindketten beszélnek, és civakodnak is, szóval egy kicsit jobb képet festhetünk arról, mi járhat R2-D2 fejében. Ők együtt, nagyjából a történet felénél, egyfajta Piszkos tizenkettő-csapatot alkotnak: Jedik, hercegnő (és hercegek), droidok és lázadók szállnak szembe a bolygójukat megszálló a Birodalommal – és egy sötét Sith lovaggal.

tsw-003Ahogy Luke Skywalker hozzálát a fiatal Annikin Starkiller kiképzéséhez, apafigurává vagy mentorrá válik padavanja számára. És, a sorok között olvasva, úgy látszik, hogy romantikus szálak kezdenek formálódni Annikin és a tini hercegnő között.

Rinzler: Leia és Annikin tinédzserek, szóval sokszor félve tisztelik Luke-ot. Luke a Jedi-társára, Kane Starkillerre és Han Solóra tekint inkább egyenrangú partnerként. Tábornok is ráadásul, és időnként egy teljes bolygó védelméért felelős. Ennek ellenére van humorérzéke is. Annikin és Leia kapcsolata sokban hasonlít a filmek románcaira: szikrákkal és évődéssel indul, majd ebből formálódik. De tudjátok… az egyik egy hercegnő sorban Aquilae trónjáért, a másik pedig egy egyszerű padawan.

Egy jó kalandtörténetben a nagy hősnek kell egy nagy ellenfél is. Ahogy Annikin és az ő Piszkos Tizenkettője útnak indul, hogy megküzdjön a betolakodó birodalmi erőkkel, a Sith-ek egyre bővülő katonai erejével is fel kell venniük a harcot.

Rinzler: Még egyszer, George mestere annak, hogy fenntartsa az érdeklődést és izgalmassá tegyen dolgokat. Először egy magányos Sith lovag lemészárol és magányos Jedi családot. Aztán egy pillanatra megjelenik a Császár, akinek a helyettese, Hoedaack helytartó lesz a fő gonosz – de itt egy Darth Vader nevű kegyetlen tábornok segíti. Kicsivel később még egy halálos Sith lovag lép be a képbe – és persze az ominózus űrállomás fenyegetően közeledik a jófiúk felé, lebombázza a bolygójukat, hogy engedelmességre bírja őket. És persze vannak rohamosztagosok fénykarddal, alienek, fejvadászok, stb.

Mike Mayhew felelős a rajzokért, ő lehelt életet a forgatókönyvbe. Egy olyan történet esetében, mint amilyen a The Star Wars – nem beszélve a klasszikus trilógia emlékezetes képi világáról -, Mayhew-nak igazán nehéz dolga volt. Nem csak az volt a feladata, hogy kitaláljon új világokat és idegen technológiákat, hanem a karakterek érzéseit is ábrázolnia kellett.

Mike tette valódivá, ahogy életre keltette a karaktereket, a helyszíneket, a járműveket és mindent. A panelek megírásakor próbáltam nagy teret hagyni annak fényében, hogy hogyan zajlanak majd a történések, úgy gondoltam, hogy Mike-nak szabadságra van szüksége, hogy minden egyben legyen. És minden egyben volt! Mike a belső világukat is megadta a karaktereknek – a változó benyomások ábrázolásán át egészen a komplex érzésekig és reakciókig. Jó látni az egyes paneleket, oldalakat és számokat, ahogy életre kelnek. Most (2013. július 16.) éppen a harmadik szám kinézetén dolgozik, az első már kész van és egyszerűen imádom. A másodikat már színezi Rain Beredo, minden egyes oldal, amivel elkészül, egy-egy mini mestermunka.

És persze visszanyúlunk inspirációért Ralph McQuarrie, Joe Johnston és Nilo Rodis-Jamero munkáihoz. Nem csak a filmekről van szó, hanem azokról az emlékezetes momentumokról is, amik elsőként pattantak ki George fejéből, amikor a nyers vázlatot írta. Ezeknek gyakran más a formájuk és az elhelyezkedésük a történet idővonalán. Kíváncsi vagyok, hogy az olvasók megtalálják-e mindet. Néhány magától értetődő, néhány viszont el van rejtve.

Rinzler már több mint tíz éve dolgozik a Lucasfilmnél, úgyhogy jól ismeri a Star Wars univerzumát. Amit ő most leírt, az a fiatal George Lucas meséje, amit neki kell elmesélnie először.

Rinzler: Igazán egyedi ez a pillanat. Elmondhatod, hogy ő is jól szórakozott közben, még akkor is, ha utálta az írást, de legalább felélesztette az ötleteit. Létrehozott egy űr-fantasyt. Amit aztán csiszolni kellett, hogy díszleteket építsen, helyszíneket keressen és alkalmazkodjon a költségvetéshez. Látványosan csinálta és megváltoztatta a világot. Ez a képregény pedig ábrázolja a legelső gondolatait, fantáziáit.

tsw-004 tsw-005 tsw-006 tsw-007

Az interjú 2013. július 16-án jelent meg. Fordította: Eszter és Kalevala

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s